Spirulina – co to takiego?

spirulina w proszku

Algi morskie doceniane są na całym świecie a od pewnego czasu zdobywają coraz szersze grono zwolenników także w Polsce. Taki stan rzeczy ma swoje uzasadnienie – te niepozorne rośliny, używane jako suplementy diety, uważane są bowiem za pełnowartościowe źródło witamin, minerałów i składników odżywczych. Jedną z najlepiej poznanych mikroalg jest spirulina. Przyjrzyjmy się jej nieco bliżej.

CZYM JEST SPIRULINA?

Spirulina to niebiesko-zielona mikroalga z grupy sinic. Roślina ta żyje w płytkich wodach morskich, głównie w obrębie zatok, gdzie występuje bardzo duże stężenie soli mineralnych. Od lat wiadomo, że mikroalgi mają niezwykle pozytywny wpływ na ludzki organizm. Spirulina nie stanowi wyjątku od tej reguły, stwierdzono bowiem, że ta niepozorna mikroskopijna alga jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka, którego zawartość przekracza 60 proc. Spirulina zawiera również potężną dawkę minerałów (żelazo, mangan, miedź, selen, cynk) i witamin, zwłaszcza z grupy B i E. Z innych składników obecnych w spirulinie warto wymienić także kwas foliowy, bioflawonoidy, enzymy, nienasycone kwasy tłuszczowe i fitocyjaninę – substancje odkrytą wyłącznie w spirulinie. Jak taki koktajl działa na nasz organizm?

ZALETY SPIRULINY

Substancje zawarte w spirulinie wykazują właściwości antyoksydacyjne i w znaczący sposób wpływają na poprawę pracy układu immunologicznego. Z kolei fitocyjanina, będąca naturalnym barwnikiem spiruliny, wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn, metali ciężkich i substancji radioaktywnych. Badanie przeprowadzona na zwierzętach jasno dają do zrozumienia, że spirulina zwiększa produkcję przeciwciał, co jest niezwykle istotne w walce z chorobami przewlekłymi. Uważa się, że substancje zawarte w spirulinie mogą zmniejszać poziom wirusa HIV we krwi, jednak nie ma jeszcze kompletnych badań, które mogłyby potwierdzić tą teorię.

Spirulina, jako suplement diety, jest szczególnie polecana osobom stosującym diety redukcyjne, wegetarianom (ze względu na wysoką zawartość białka), osobom palącym i nadużywającym alkoholu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *